dinsdag 2 juni 2015

Vakantietoeslag opgemaakt, toch geen spijt.

Ik ben dan uiteindelijk toch gezwicht voor druk van binnenuit. De afgelopen tijd heb ik het zonder auto gedaan en dat beviel mij prima. Toch af en toe discussie over de boodschappen, bezoekjes aan vrienden en familie die nu allemaal met de fiets of openbaar vervoer plaatsvinden. Nou draai ik m'n hand niet om voor 10km fietsen of zelf verder. Vriendin sleep ik echter niet zo een heel eind mee.


Dus... Vorige week kreeg ik de kans om een puik autootje aan te schaffen met maar 100.000km op de teller. Wel al wat gedateerd, een Scenic uit 2002. Niet direct wat ik wil, maar voor het budget dat ik ter beschikking heb voorlopig een hele leuke auto. De vraagprijs was €2750,- uiteindelijk heb ik er nog €600,- af kunnen krijgen. De verzekering is €25,- per maand en de wegenbelasting €50,- per maand. Dit gaat dus per direct van het maandbudget af. En de kosten van benzine natuurlijk. Al met al ben ik denk ik €150,- aan directe kosten kwijt per maand. Onderhoud heb ik nog geen inzicht in maar ik schat op iets van €500,- per jaar. Ik kan overigens veel zelf dus die kosten zijn voor onderdelen en keuring. Omdat ik het aantal kilometers beperkt wil houden zal dat sleutelen wel meevallen.


Eigenlijk ben ik van plan om hem zoveel mogelijk te laten staan. Ik wil sparen voor een iets kleinere economy auto. Ik was toch al gewend om veel op de fiets te doen en daar ga ik nu gewoon mee door. Het wordt weer zomer(hoop ik) dus de komende maanden zal dat niet al te zwaar zijn. In de herfst/winter misschien wat minder. Maar goed, dat lukte voorheen zonder auto ook, dus waarom nu niet.


Ben wel benieuwd hoe de lezers van dit blog hun vervoer organiseren. Heb je een auto, fiets, motor, brommer. Rij je een leasebak(met dure bijtelling). En heb je een lening afgesloten voor je auto?



13 opmerkingen:

  1. Wij rijden een to.yota van meer dan 15 jaar oud. Hij wordt weinig gebruikt. Man heeft een klusbedrijf en rijdt daarvoor in een bedrijfsbus. Autootje wordt gebruikt voor familiebezoek in het westen, boodschappen 1x per maand, voor vervoer van mijn moeder als ze naar familie wil of naar het ziekenhuis moet en als het echt heel slecht weer is. Mocht deze auto "op" zijn, dan kopen we niet meteen een andere.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga je dan met de bedrijfsbus naar het westen? Lijk mij een prima oplossing overigens. Ik heb ooit een Carina van 20jr oud gereden. Ze gaan nogal lang mee. Dus je hebt nog een paar jaar denk ik. Als je trouwens te lang geen auto rijdt kan je je no claim kwijtraken geloof ik.

      Verwijderen
  2. Als we met z'n tweetjes naar het westen gaan, kunnen we met de trein. Als de kinderen mee willen kunnen we niet in de bedrijfsbus want die heeft maar 2 stoelen en we mogen er prive maar iets van 250 km in rijden. Maar we hebben 5 eigen kinderen en inmiddels hebben er 3 verkering dus dat gaat sowieso niet passen. Een grote auto huren is dan de goedkoopste oplossing of de kinderen die OV-studentenkaart hebben met de trein en de rest in een kleine huurauto.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben een leaseauto.
    Dat kost ons 120 euro in de maand.
    De laatste auto die wij hiervoor hadden was een applause. Gekocht voor 2300 euro. Onderhoud jaar 1 900 euro. Apk 35. Verzekering en wegenbelasting 60 euro in de maand. Onderhoud jaar 2 600 euro. Apk 36 euro. Verzekering en wegenbelasting 54 euro in de maand. Onderhoud jaar 3 800 euro. Apk 40 euro. Verzekering en wegenbelasting 49 euro.
    Regelmatig stond het ding te koken. Niet te starten. Handrem ging klemvast. Bleuh.
    Beetje rekenwerk leert dat een dure leasebak ons behoorlijk, minder kost. De auto die we nu rijden, hapert, nooit, weigert nooit, start altijd, kost elke maand hetzelfde.
    Supermarkt is 15 km fietsen. Werk is 80 km fietsen. Familie bezoeken met Ov. 5 km fietsen, 30 minuten in de bus, 15 minuten in een andere bus, 30 minuten met een volgende bus. 6 kilometer lopen naar het gehucht waar we heen moeten. 2uur 30 minuten enkele reis minimaal. Stap ik in de auto ben ik er na 30 minuten.
    De auto die wij hebben is slechts 14 procent bijtelling.
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch wel lekker. Zeker als je auto vergammeld. Mijn ideaal is 25km van het werk. Dan kan ik iedere dag op de fiets.

      Verwijderen
  4. Een vraag, puur uit interesse, als vriendin de auto wil en jij niet, waarom dan niet vriendin de auto laten aanschaffen en de maandelijkse kosten laten betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed idee! We hebben wel iets soortgelijks besproken. Voor een leuke Audi zou ze wat bijbetalen. Wie weet, de volgende auto. Heb het aanbod niet afgeslagen maar aangehouden voor later. Ik dacht dat vrouwen niet zo gaven om het type auto! Nou mij ex wilde alleen maar groot, groot, groter. Vriendin wil het liefst elegant(spreek op z'n frans uit). Mercedes of zo, ja duhu!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier een paarse Fiat panda iMagic. Gekocht met een gedeelte van het verzekeringsgeld wat uitbetaald werd na mijn aanrijding vorig jaar. Verder drie weekend vrij abonnementen. Ik ga met de auto naar het werk. Ik zou qua afstand kunnen fietsen, maar daar heb ik echt geen zin in. Niet sportief aangelegd en geldtechnisch zeker geen noodzaak meer. M. gaat met de vouwfiets/trein naar het werk en dochter met de trein naar school.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh geen lening voor de auto, daar beginnen we niet meer aan. Duurste auto die ik ooit gekocht heb, 7000 euro. 'Gewoon' zo af kunnen rekenen, heerlijk gevoel na al die jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelijk heb je. Tegenwoordig noemen ze financieringen zelfs abonnementen. Wat een scam zeg.

      Verwijderen
  8. Wij hebben ook geen auto. Manlief rijdt de bus van het werk dus ook geen probleem met vervoer naar werk, dat is wel handig.
    En ik doe dus alles per fiets, ook prima te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fietsen, veel fietsen. 30 km vinden we beiden een leuk stukje. Dure fietsen hebben we, vindt fietsland dan. euro/km is een lachertje op de auto-schaal. Voor familiegelegenheden hebben we wel een auto (hyuandai accent, bijna 10 jaar oud), maar die doet <10000 /jr. OV is hier niet altijd een optie (stadje platteland, ziekenhuis=18 km). Soms OV (naar parkeerdure gelegenheden), als we tijd hebben en het te ver fietsen vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier een auto van een degelijk merk. Is nu 15 jaar oud. Er wordt zeer veel in gereden, vriendlief en ik wonen in een klein dorpje op circa 50 kilometer van het werk. We hebben hem wel nodig. 4 jaar geleden gekocht en keurig elk jaar de jaarlijkse beurten. We gaan er ook een aantal keren per jaar mee naar frankrijk, toch 1500 km retour. Hij heeft ons nog nooit laten staan en we hebben er veel plezier van. 4 jaar geleden gekocht van ons hard gespaarde geld

    BeantwoordenVerwijderen