maandag 15 juni 2015

Hypotheekvrij gelezen

Weer een hele leuke eyeopener van Gerard Hormann. Als het één ding is wat dit boek doet is motiveren. Aan het eind van het boek wil je het liefst al je geld meteen in je hypotheek stoppen. En eigenlijk zou ik het ook moeten doen. Elke duizend die ik over heb in de hypotheek stoppen. Nou gaat de rente van mijn hypotheek per 1 september naar 2,15% Een belachelijk laag percentage. Ik woon straks bijna voor niks voor vijfhonderd bruto per maand. Tsss. Voor dat geld heb je in Amsterdam niet eens een kamer! Ik ben alleen bang dat de situatie niet zo blijft en wat doe ik nu ? Mijn plan was al om binnen drie jaar hier weg te zijn en goedkoper gaan wonen en het liefst hypotheekvrij. Tsja, hoe krijg ik pakweg 150k bij elkaar voor een klein appartement. Plan is plan, dus daar werk ik naartoe. Ik ga absoluut hypotheekvrij wonen, onderste steen boven. Haha!

Als ik pakweg 10k extra aflos dan scheelt mij dat 215 euro per jaar. Klinkt niet echt spectaculair. Dus Gerard. DAT doe ik niet. Maar zoals in het boek wordt aangegeven. Niets moet en het is ook geen advies. Maar hypotheekvrij klinkt wel verdomt lekker. Ik ga er alleen niet extra voor aflossen. Beleggen dan maar. Al brengt het maar vier procent op. Dan ben ik nog altijd beter af dan extra aflossen. Wat het ook wordt. Duits vastgoed(al één negatief advies van een lezer). Aandeeltjes in een solide fonds. Obligaties? Waarschijnlijk een mix van alles. Goud? De veilige haven in een crisis. Zeggen alle beleggers.

Hypotheekvrij, als dat zou kunnen dan kan de hele wereld om mij heen in elkaar donderen en ik leef gewoon zorgeloos lekker door terwijl alles en iedereen peentjes zweet. Al moet ik met kaarsjes in een dikke trui de winter door. Mij kan niets meer overkomen.

Inmiddels lees ik het "Nieuwe nietsdoen". Waarom zijn alle gepensioneerden toch allemaal zo druk lees ik in het begin. Ik zou het echt niet weten. Ik heb ook al geen "bucket list" en ben ook niet van plan er een te maken. Plannen heb ik wel en ik ben ook zeker niet snel van mijn pad af te krijgen maar als het moet dan wijzig die ik als de situatie daarom vraagt. Als je maar flexibel en scherp blijft dan is de teleurstelling niet zo groot als je je doelen niet precies haalt.

Ik heb ook al een titel voor mijn boek. Maar die verklap ik lekker niet!


2 opmerkingen:

  1. Soms is de " gulden" middelweg de beste weg. Mijn advies: begin nu. Niet morgen, vandaag nog. Iedere afgeloste euro is er één. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. crowdfunding is mogelijk ook interessante beleggingscategorie voor je? Zeker aangezien je heel helder hebt hoe alles weet, kun je de meer risicovolle projecten er wel uit filteren.

    BeantwoordenVerwijderen