zaterdag 13 juni 2015

Diepte-investering Duits vastgoed

Ik heb een brochure opgevraagd over investeren in Duits vastgoed. Ik wil namelijk mijn investeringen wat spreiden en bovendien alvast een aanloop nemen naar een passief inkomen. De naam zegt het al, een inkomen waar je niets voor hoeft te doen.

De folder is binnen en op het eerste gezicht ziet de informatie er goed uit. Meteen maar even doorgebladerd naar het aanvraagformulier en de voorwaarden. En dan is het toch weer net anders als men met zoveel mooie woorden in de eerste twee pagina's van de brochure vermeldt. Er wordt pas cash dividend uitgekeerd boven de vijfduizend euro Niet onbegrijpelijk eigenlijk. Anders moet je maar een mini investering doen in aandelen of zo. Tot die tijd wordt het dividend herbelegd. Je kunt vanaf honderd euro per maand deelnemen. In de voorwaarden staat nog wel een merkwaardige opmerking. Namelijk, de deelname kan beëindigd worden als er binnen twee jaar geen vermogen van tweeduizend euro is opgebouwd. Reden: hoge administratieve kosten. Daar snap ik nou weer even niets van. De administratieve kosten zijn twee procent staat in de brochure. Ik krijg nu plots een déjà vu gevoel van toen ik flink wat jaren terug, achteraf moet ik zeggen, er achter kwam dat ik een woekerpolis had gekocht. Die ik overigens allang heb afgekocht. Waar zitten de verborgen kosten? Wordt niet alle dividend direct uitgekeerd? Wordt er eerst afgeroomd? Gaan de administratieve kosten van de eerste inleg af?

Aan het eind van de begeleidende brief staat een telefoonnummer voor informatie. Ga ik maandag maar meteen even bellen. Even vragen of ze kunnen garanderen dat dit niet de zoveelste klop de consument geld uit z'n zak actie is, ingepakt in mooie foldertjes en voorbeeldpercentages om van te likkebaarden.

Eerlijk gezegd, wat voor risico loop je nou met honderd euro per maand. Ik lees hier ook over crowd funding. Dat lijkt mij op het eerste gezicht meer risico met zich meebrengen. Maar ik wil wel een divers belegpatroon hebben. Om de risico's te spreiden zogezegd.

Op mijn spaarrekening zet ik alleen maar geld voor het noodfonds. De vergoeding die je daarover krijgt is een aanfluiting. Misschien een Griekse rekening openen, daar schijnt de rente wel hoog te zijn. Loop je natuurlijk weer het risico dat je euro straks een drachme wordt. Bovendien ben ik nog wat schulden aan het betalen hier en daar. Dit heeft ook prioriteit. Alhoewel ik geloof wel in het motto. Betaal jezelf eerst!

1 opmerking:

  1. Dit klinkt niet zo goed, hoor! Hoge kosten, weinig garanties. Ik zou er niet in beleggen; er zijn veel veiligere opties, die minstens evenveel op kunnen brengen. (En aangezien het hier waarschijnlijk om mensen gaat die zelf lachend met het geld heen lopen, terwijl jij beteuterd het nakijken hebt, staat je geld zelfs nog beter gewoon op de spaarrekening).

    BeantwoordenVerwijderen