zondag 10 mei 2015

Ik kan niet zonder belastingteruggaaf, knaken en guldens.

Net weer even een rekening betaald en het geld is weer even op. A.s. vrijdag komt de belastingteruggaaf weer binnen en ik heb deze ECHT nodig om al mijn spaardoelen te halen. Ik dacht er nog even aan om het noodfonds aan te spreken, maar daar is het niet voor. Pas als de wasmachine stuk gaat of zo. Baal ik toch wel een beetje van. De belasting teruggaaf per maand wil ik straks volledig gebruiken om te sparen. Dan moet ik nog wel even één belangrijke schuld afbetaald hebben. Overigens, ik heb ervoor gekozen om per maand uit te laten betalen. Ik doe zoveel mogelijk alle betalingen per maand. Wel zo overzichtelijk en je kunt het geld meteen aanwenden voor een potje of beleggen op korte/lange termijn.

Deze week heb ik nog een knaak om b.v. een salade of kop soep te kopen. Misschien lukt het om die knaak deze week niet uit te geven. Voor de "erg" jonge lezers. Een knaak was twee en een halve gulden. We hebben geen knaken meer maar op papier kan je het dus nog steeds over knaken hebben.

Wie rekent er overigens nog met guldens? Ik ben uit de zestiger jaren, ik kan het niet laten. Zo af en toe reken ik mijn salaris om en besef dan dat de bedragen die ik nu per maand binnenkrijg mij vijftien jaar terug stijl achterover zouden doen slaan. Inkomen (nog ex vriendin) eind mei, ongeveer veertienduizend oude guldens. VEERTIENDUIZEND!! Volgens mij kon je in de jaren negentig hier nog een auto voor kopen. Het is niet zo gek dat er een crisis is uitgebroken. Het is allemaal te veel en het is te snel gegaan. Ja en dan komt er een correctie zoals dat heet. Even een stapje terug.

We zijn hard op weg om een nieuwe manier van leven met z'n allen te bouwen. De bloggers hier zijn daar het voorbeeld van. Terug naar de onafhankelijkheid, Niet meer de slaaf van het geld, de bank en de werkgevers. De jeugd heeft het nog niet door, maar hun leven zal fundamenteel anders zijn dan het leven dat ze ervoeren toen ze opgroeiden. We gaan als een razende verduurzamen. In je eigen energie voorzien. Afval loos leven en zorgen voor je eigen(gezonde) voeding. En als het niet vrijwillig gebeurt, dan wel onvrijwillig. Nu al zien we de problemen bij het verkrijgen van voldoende energie. Het gas uit Groningen of de fracking technieken die men nu wil toepassen om het laatste restje gas/olie uit de bodem te trekken. Iets dat uiterst omstreden is en voorgoed en voor eeuwig de bodem in Nederland kan vernietigen.

Goed, hoe begon dit stukje ook al weer. Terug naar het nu. Even letten op mijn eigen Euro's

3 opmerkingen:

  1. Hi Pathesius, ik weet niet welke omrekenfactor je gebruikt, maar in een eerder blog zie ik ruim 4.000 euro als inkomen staan. Daar kun je tegenwoordig ook een auto van kopen, hoor. Toegegeven, geen nieuwe.
    Om je vraag te beantwoorden: ik (39) reken niet meer in guldens, zou niet meer weten hoe het moet, daarom wist ik ook niet hoe ik je veertienduizend guldens moest terugrekenen naar euro's.
    Succes met niets uitgeven tot vrijdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gaat om het inkomen eind mei. Dus inclusief vakantietoeslag. Van Euro naar gulden is 2xeuro+10%. Rij overigens geen auto en dat bevalt eigenlijk prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah (2x), daar kun je helemaal een auto voor kopen. Ik rijd zelf ook geen auto. Doe mijn woon-werkverkeer van ong. 22 km meestal op de fiets. Dat vind ik best stoer van mezelf (dat ik geen auto durf te rijden heeft er ook mee te maken). Maar Meneer Money Wenkbrauw rijdt wel, en soms rijd ik met hem mee.
    Hoe dan ook: nog 2,5 dag tot 'Uitbetaaldag'.

    BeantwoordenVerwijderen