maandag 4 mei 2015

Subidie voordeel!

Ik heb wat verder gekeken naar de mogelijkheid om mijn woning te isoleren. Ik blijk tot € 500,- subsidie te kunnen krijgen op b.v. spouwmuurisolatie. Nou dat wil ik wel natuurlijk. De gemiddelde oppervlakte voor een twee onder één kap woning is 100m2. Dat had ik zelf al ingeschat. Maar goed deze waarde is ook te vinden op diverse websites. De investering is ongeveer € 1500,- en de besparing zo'n € 500,- per jaar. Als ik daar de subsidie bij optel heb ik het eerste jaar al € 1000,- terug van mijn investering. Woensdag ga ik meteen een offerte opvragen. Misschien is het beter om dit jaar de spouwmuurisolatie te laten uitvoeren en volgend jaar vloerisolatie. Zo kan ik twee keer van subsidie profiteren. Ik heb de subsidievoorwaarden niet dus misschien kan dat niet eens.

Ook heb ik nog verder naar zonnepanelen gekeken. Je kunt ze eenvoudig op een plat dak plaatsen en tot een bepaald aantal panelen gewoon via de omvormer aansluiten op het stopcontact. Voor € 1500,- heb je al setje met vijf panelen. Per paneel levert je dat ongeveer 7% besparing op. Er is ruimte voor ongeveer acht panelen. Als ik er eerst vijf plaats dan kan ik er later eventueel nog een aantal bijplaatsen. Op het schuine dak, dat op het zuiden is gericht, kan ik er ook nog wel vijf kwijt. Hierna wordt het wat lastig, maar met wat creativiteit moet het mogelijk zijn in totaal zestien panelen te plaatsen. Dan moet ik qua stroomverbruik ruim terug gaan leveren.

Investering doelen:
2015: spouwmuurisolatie, € 1000,- (inc. € 500m- subsidie)
2016: vloerisolatie, € 2000,- en vijf zonnepanelen ad,  € 1500,-
2017: tien zonnepanelen, € 4000,- (inc. extra stroomgroepen e.d.)
2018: Nieuwe cv met zonneboiler, € 2000,-

Misschien ben ik in 2018 al weg uit deze woning en doe ik het 2017 project ook niet, maar je moet plannen maken toch? Als alle inschattingen kloppen, bespaar na het plaatsen van de eerste zonnepanelen in 2016, samen met de isolerende werkzaamheden al zo'n € 100,- per maand. Dat is al meer dan de helft van de huidige kosten. Bovendien neemt de woning in waarde toe.

2 opmerkingen:

  1. Eindelijk iemand die snapt dat je eerst moet isoleren, daarna pas zonnepanelen etc. Hoe zit het met je dakisolatie trouwens? Vloerisolatie is doorgaans weinig aan te verdienen, tenzij je een toegankelijke kruipruimte hebt, dan zou ik het al eerder doen.
    Ook vraag ik me af of het gefaseerd aanleggen van zonnepanelen rendabel is ivm installatiekosten en extra omvormers enzo. Als je voor 1 of 2 personen voor 5500,- aan zonnepanelen nodig hebt, dan zou ik als ik jou was je stroomverbruik eens onder de loep nemen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, misschien beter om gelijk alle zonnepanelen te plaatsen. Ik ga mij nog iets dieper inlezen op alle techniek. Ik wil de panelen zelf plaatsen. Op een plat dak is dat niet zo'n probleem, maar een schuin dak op vijf meter hoogte vind ik wat anders. Mijn huishouding bestaat uit drie personen, waarvan één met een flinke computer, Playstation Wii e.d. Niet ik hoor, ik game niet. Het schuine dak is overigens al voor driekwart geïsoleerd. Het laatste deel doe ik zelf.

    BeantwoordenVerwijderen