vrijdag 1 mei 2015

Hypotheekrente voorstel van de bank

Vandaag voorstel van de bank ontvangen voor mijn hypotheekrente. Mijn hypotheek is een beleggingshypotheek met een 50/50 combinatie, één deel aflossingsvrij en één deel dat via een beleggingsdepot voor aflossing moet zorgen aan het eind van de looptijd. Het andere deel moet bij verkoop betaald worden of d.m.v. spaargeld. Vóór die tijd wil ik echter allang vertrokken zijn uit de woning. De hypotheek is € 288.500,- en inmiddels zit er zo'n 16k in het bellegingsdepot. Over 20 jaar moet dat dus € 144.250,- opbrengen. Zoals het er nu uit ziet gaat dat prima lukken. Maar je weet het nooit met beleggen, vandaar dat ik er wel voor ga zorgen dat er extra geld beschikbaar is mocht de belegging tegenvallen. Het huis staat momenteel onder water zoals dat heet. De geschatte waarde is 250k. Bij een verkoop schiet ik er momenteel dus nog bij in. Mijn voorzichtige schatting is dat de waarde over drie jaar terug is op het niveau dat ik er in 2005 voor betaald heb. Nog een paar jaar voor de absolute top. Gelukkig wel. Ik wil niet wachten op deze betrekkelijke onzekerheid dus zal ik nog een paar relatief lage investeringen doen die de waarde verhogen. Zoals isolatie en gewoon goed onderhoud.

Terug naar het voorstel. Ik mag de komende drie jaar tegen 2,4% de hypotheekrente betalen. Dat mag ook één of twee jaar zijn. De te betalen rente wordt dan € 577,- Echt een hele brok eraf. Meer dan duizend per jaar minder! EN met de garantie dat als de rente nog verder daalt, ik van het dan geldende tarief mag uitgaan. De ingangsdatum is één augustus. Ik betaal achteraf dus de eerste betaling is eind september. Zoals het er nu uitziet daalt de rente nog een paar punten, maar 2,4% is al heel mooi. Ik besluit pas volgende maand. Dit voorstel was via online banking. Het papieren voorstel bevat meer informatie over hoe de rente is opgebouwd.

Als jullie je afvragen waarom ik geen plannen maak om extra af te lossen. Dat is omdat ik 50% eigenaar ben van deze woning. Wat gebeurt er als ik al mijn geld erin stop. Vervolgens het huis verkoop en het overgebleven bedrag vervolgens weer moet delen met mijn ex? Niet dat ik het haar niet gun. Maar alle extra betalingen zijn dan uitgevoerd na onze scheiding. Hoe dit juridisch in elkaar zit weet ik echt niet. Er is ook niets over te vinden op internet. Wie heeft ooit met deze situatie te maken gehad?

5 opmerkingen:

  1. Ook je hypotheek is vergelijkbaar, onze hypotheekschuld is 287000 euro, en de waarde 250000 :) Voor zover ik weet zou het huis bij echtscheiding getaxeerd moeten zijn en de restschuld verdeeld? Al is het maar op papier dus. Jij bent op die manier vrij om je eigen restschuld terug te brengen dmv aflossingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier geen taxatie of verdeling van restschuld. Deze verplichting geldt allen voor roerend goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar hebben jullie het huis volledig onverdeeld gelaten dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het huis is nog steeds 50/50, ik betaal echter de lasten. Bij verkoop moet de officiële verdeling plaatsvinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Okee, die constructie is ontzettend ongunstig voor je, maar dat wist je vast wel. Je zult vast je redenen gehad hebben ☺

    BeantwoordenVerwijderen