zondag 26 april 2015

Rekening uit 2013

Gisteren een rekening in de bus van mijn voormalige ziektekosten verzekering. Dat ik een slechte verzekering had was mij inmiddels duidelijk. Maar een rekening uit 2013? Ik dacht dat ik nu wel alles in kaart had gebracht, maar het blijkt mogelijk dat je nog ziektekosten moet betalen die gedateerd zijn uit 2013 en afkomstig van mijn oude ziektekostenverzekering. Wat ben ik blij dat ik overgestapt ben naar een andere verzekering zeg. Ik betaalde over de honderd euro voor een basispakket. Eentje waar ik nu dus nog de negatieve vruchten van pluk.

De rekening is 135 euro en bestaat uit twee posten met een cryptische omschrijving: DBC Kosten B-segment. Hoe moet je nou weten wat dat in hemelsnaam is geweest? Dinsdag maar eens bellen met deze aller aller slechtste ziektekosten verzekering der ziektekostenverzekeringen. Zal de naam niet noemen, ik geloof niet zo in zwartmaken, maar de verleiding om wraak te nemen en ze publiekelijk aan de schandpaal te nagelen is groot.

Twee jaar terug ben ik overgegaan naar de goedkoopste ziektekostenverzekering die ik kon vinden. Voor mij en vriendin. Zoon wilde liever zelf verantwoordelijk zijn en een eigen verzekering kiezen. Via mijn werk betaalde ik 57 euro voor mijzelf en nog eens 57 euro voor vriendin. 114 Euro! Dat was een paar jaar geleden nog niet eens genoeg voor één persoon.  Natuurlijk is dit een budget polis met maximaal eigen risico. Ik beschouw het als tijdelijk, als de schulden helemaal weg zijn ga ik voor een wat betere dekking denk ik. Voorlopig heeft het mij ontzettend geholpen in het terugdringen van de schulden en verlagen van de vaste lasten.

Ik lees op de blogs niet zoveel over ziektekosten maar mijn benadering brengt nogal wat risico's met zich mee. Ik zou het dan ook alleen maar doen als je supergezond bent en bovendien een positieve houding hebt in het leven. Dat wil zeggen, je laat je niet zo snel uit het veld slaan. Zo ben ik wat jaartjes terug met m'n fiets op m'n plaat gegaan zoals dat heet. Ik reed op dat moment over de vijftig en ik kan je vertellen dat er niets waar is van het idee dat het allemaal zo snel gaat dat je niets voelt. Ik voelde alles! Ik lag helemaal open en eigenlijk had ik naar het ziekenhuis gemoeten(is dat Nederlands?). Ik ben maar naar huis gehobbeld en heb het met zelfmedicatie en bandage zelf opgelost. Het heeft nog een jaartje geduurd voor ik over mijn angst heen was. Fietsen blijft echter mijn liefste bezigheid.

Morgen Koningsdag. Iedereen veel plezier en hopen dat het droog blijft.

2 opmerkingen:

  1. Een late rekening overkomt je ook bij een andere verzekeraar, dit ligt namelijk aan de zorgverlener of het ziekenhuis. Die hebben ook een wettelijke termijn waarbinnen ze mogen declareren, dit was altijd 3 jaar. De verzekeraar rekent dit uiteraard door aan jou waardoor ze inderdaad na een hele tijd nog eens bij je aankloppen. Verder is de inhoud van de basisverzekering wettelijk geregeld en overal gelijk, daar maakt een goede of slechte verzekeraar geen verschil in. Wél is er veel verschil in klantenservice en hoeveel keuzevrijheid je hebt in zorgverleners etc.
    DBC staat voor Diagnose Behandel Combinatie, een code voor een standaard traject. Bijvoorbeeld als jij het ziekenhuis binnenloopt met een gebroken arm, dan is daar een DBC voor. Daar hangt een bedrag aan. Onafhankelijk van het feit of jij complicaties krijgt. Het ziekenhuis mag maar bedrag x declareren om jouw arm weer te helen. Deze codes zijn landelijk en gaan uit van een gemiddeld behandeltraject.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je uitleg. Maar was het niet de opzet om de kosten inzichtelijk te krijgen? Zo weet ik nog niet wat men voor een specifieke behandeling vraagt. Alles zit verstopt in een DBC. Die bovendien tot drie jaar gerekt mag worden. Je slaat de spijker op zijn op als het gaat over de performance van een zorgverzekeraar. Dat loopt zeer uiteen. Dit was overigens niet eens een verzekeraar maar alleen een tussenpersoon. Zelf kan je niet bellen met de onderliggende verzekeraar.

    BeantwoordenVerwijderen