zaterdag 25 april 2015

Energielabel G

Mijn woning heeft een voorlopig energielabel G gekregen. Een paar maanden terug kreeg ik een brief met deze mededeling. En dat terwijl mijn zolder in zijn geheel opnieuw is geïsoleerd. Later begreep ik dat het om een voorlopig label gaat. Bij verkoop opnieuw laten vaststellen. Je raadt het al. Dat kost natuurlijk weer geld. Eerst moet je met je DigID inloggen op www.energielabelvoorwoningen.nl. Door een aantal vragen te beantwoorden die te maken hebben met de staat van isolatie van de woning en extra maatregelen die de woning energiebesparend maken, wordt vastgesteld wat het definitieve energielabel is. De bewijslast kan bestaan uit foto's van isolatie, dubbel glas en de cv installatie. Dit alles wordt naar een deskundige gestuurd die het label vaststelt. En dit kost natuurlijk geld. Enkele tientjes wordt gezegd. Voorlopig ga ik dit niet doen. Ik wil al langere tijd de isolatie van mijn woning verbeteren. De huiskamer is zelfs in april nog zo koud dat de temperatuur 's morgens naar 15 á 16 graden is gezakt. Kouder zal het niet worden. De thermostaat staat op 15c.

Wat bespaar ik met isolatie? Mijn energiekosten zijn nu ongeveer €190, - per maand. De huishouding bestaat uit drie personen. Een twee onder één kap woning van vóór 1945. Het totale muuroppervlak dat voor spouwmuurisolatie in aanmerking komt schat ik op honderd vierkante meter. Per vierkante meter is een besparing mogelijk van vijf euro op jaarbasis. Totaal kan ik dus vijfhonderd euro op jaarbasis besparen door de spouwmuren vol te laten spuiten met isolerende korrels o.i.d. Misschien moet ik dit vóór de winter maar eens laten doen. Nu heeft het weinig nut meer. Ik ga een potje aanleggen voor de isolatie van de spouwmuren en de vloer. Als ik hiermee vijftig euro aan stookkosten kan besparen dan zou dat al heel mooi zijn.

In de toekomst wil ik nog extra isolerend glas. Nu zijn er nog een paar plaatsen in het huis met gewoon glas. Ook wil ik de cv installatie die nu zo'n tien jaar meegaat vervangen voor een systeem met een warmtepomp of een elektriciteit opwekkend systeem. Zonnepanelen en misschien een zonneboiler. Het idee is dat ik uiteindelijk energie lever i.p.v. afneem. Maar voordat het zover is eerst muur en vloerisolatie en vervolgens een expert raadplegen op gebied van energie besparende apparatuur.

1 opmerking:

  1. Hier ook een twee onder een kapwoning. Uit 1938 geloof ik. Vorig jaar aangeschaft. Bijna volledig gestript en begonnen met isoleren. 10 zonnepanelen laten leggen. Nu nog spouwmuurisolatie, vloerisolatie en een ander plat dak op de keuken. 3 persoonshuishouden, 75 euro per maand aan gas en licht. Dus er valt bij jullie op het bedrag van 190 euro nog 'winst' te behalen.

    BeantwoordenVerwijderen