woensdag 22 juli 2015

Grote aanschaf, kleine besparing.

Nou hij is er eindelijk. De nieuwe wasmachine. Ik probeer echt niet materialistisch te zijn, maar voor de wasmachine maak ik een uitzondering omdat deze een model vervangt van zeker vijfentwintig jaar oud. Hèhè, wat lekker. Van die mechanische timer af. Mooi digitaal display. Tsjonge jonge wat liep ik achter zeg.

Zaterdag naar de winkel getogen en binnen vijftien minuten een mooie A+++ uitgekozen. Voor een klein beetje extra ook nog thuis laten bezorgen. De oude is ook gelijk weer mee terug genomen. Geen idee hoeveel ik bespaar met deze nieuwe aanschaf. Het is de eerste in rij van A triple plus apparaten die er gaan komen. Ik schat toch wel vijftig euro te besparen op jaarbasis. Dat betekent een terugverdientijd van ongeveer tien jaar. Prima, want dan loopt de garantie op de motor af. Nu dus een besparing van vijftig op jaarbasis.

In de komende twee jaar moet de rest van de energiezuipers ook het veld ruimen.
Droger = 30 jaar oud, besparing bij aanschaf van een A+++ droger, zeker honderd op jaarbasis.
Koelkast = 15 jaar oud, kan ook nog vijftig tot vijfenzeventig op jaarbasis beter.
Vaatwasser = 7 jaar oud, voor een prikkie gekocht, dus energie slurper, bespaart vijfenzeventig euro.
TV = 7 jaar oud, vervangen door een energiezuinige oled, besparing, vijfentwintig euro.
Daarnaast zijn er nog wat mogelijkheden op computergebied, voor nu gewoon even te duur om op de lijst te zetten maar op termijn kunnen diverse nieuwe energiezuinige apparaten nog eens vijfentwintig euro per jaar besparen.

Als ik alles onder elkaar zet zijn dit de besparingen per jaar;
- Wasmachine, € 50,-
- Droger, € 100,-
- Koelkast, € 75,-
- Vaatwasser, € 75,-
- TV, € 25,-
- Diverse, € 25,-

Totaal te besparen op jaarbasis: € 350,-
Natuurlijk moet ik hiervoor eerst ongeveer hetzelfde bedrag, maal tien investeren, de besparing loopt ongeveer tien jaar, dus dat is zo'n € 3500,- over de hele periode. Alles betaalt zichzelf dus weer vanzelf terug.

Ben ik de enthousiast met de bedragen? Ik heb echt hele ouwe gammele troep nu, dus ik dacht dat er wel een flinke besparing mogelijk was. Na tien jaar kan alles nog eens 50% minder gaan gebruiken, omdat de techniek alsmaar vordert. De wasmachines gaan nu al naar A+++ -50%. Straks beweegt het nog vanzelf allemaal! De geplande zonnepanelen volgend jaar zorgen ook nog eens voor een flinke inkomenstoename.

Zo, mijn vakantie kan beginnen en vandaag ook weer super nieuws gekregen. Een flink extraatje, hoe ik die ga besteden(of niet) moet ik nog bedenken. Wordt vervolgd.

9 opmerkingen:

  1. Ik zou er niet van uit gaan dat al deze apparaten 10 jaar meegaan. Overigens bespaart een droogrek zeker zoveel als al deze besparingen bij elkaar, en gaat waarschijnlijk vele langer mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tot nu toe gaat bij mij alles zelfs langer dan 10 jaar mee. Dat blijft wel het streven. Eens dat het droogrekje de beste besparing is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ou toch ook eens een tijd proberen zonder droger. Is echt een grote besparing en kost niet veeltijd extra.Bij ons gaat het van het droogrekje zo de kast in. Strijken slaan we over en dan bespaart ook weeral.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk zo'n luxe wasmachine. Ik denk dat je zeker bespaart door een energiezuinig model te nemen. Een droger hebben wij hier in huis niet. Wij hangen alles op een rekje en dat wil prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou een goede wasmachine is inderdd geen overbodige luxe en als hij dat ook nog zo lekker energie zuinig is, is dat helemaal mee genomen, gefeliciteerd met jullie aankoop.

    Wij hebben pas een nieuwe koelkast gekocht, de oude was ook een energie verspiller en de droger hebben we helemaal de deur uitgedaan.. ik hang de was tegenwoordig of buiten of op de zolder.
    Daarnaast ben ik 80% weer met de hand gaan afwassen, de vaatwasser wordt nu alleen nog gebruikt als er erg veel staat (bv na visite) of als er erg vet/vuil spul is.
    Afgelopen week dus eerst maar eens een afdruiprek gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga nu wel twijfelen aan de droger, maar met de hand wassen gaat mij voor nu te ver. Zelf het huis schilderen/repareren en de auto onderhouden doe ik wel.

      Verwijderen
  6. Wij hebben ook geen droger, een rek van de IKEA doet het echt prima(én gratis)! Zonnepanelen zorgen overigens niet voor een inkomstentoename maar vooral een kostenverlaging als het goed is..;) Wij hebben een wasmachine waar 7kg in past, ook echt een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb iedere besparing omgedoopt tot salarisverhoging. Dat is het natuurlijk niet echt, maar voor de motivatie werkt het wel.

      Verwijderen
  7. Vergis je niet aan de oude koelkast. Dat is een enorme vreter. Ook inderdaad de droger, maar dat hebben bovenstaande al verteld. De vaatwasser gebruik ik alleen bij visite en zoals nu, vakantie en druk met de kids. Verder alles met de hand. Zo gedaan hoor.

    BeantwoordenVerwijderen